Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.
Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.

Formen på maten påverkar

Hur snabbt maten går igenom din magsäck påverkar i regel hur snabb och hög blodsockertopp du får efter en måltid. Större bitar som kräver mer tuggning och ligger kvar längre i matspjälkningskanalen gör att du får ett jämnare och lägre blodsocker efter måltiden.

Snabb, snabbare, snabbast

Om maten är behandlad och finfördelad, exempelvis som i ett potatismos, har potatisens form redan brutits ner och tarmen behöver jobba mindre för att ta upp sockret från kolhydraterna. Man kan säga att potatisen redan är färdigtuggad innan den kommer ned i magen. Passagen sker då snabbare genom magsäcken vilket orsakar högre blodsocker. 

Detsamma kan sägas om äppeljuice som är snabbare än äppelmos som är snabbare än ett äpple. Ett helt äpple har kvar sin skyddande form och är därför en långsammare kolhydrat.  Desto mer intakt form, desto längre tid i magsäcken, desto bättre för blodsockerkurvan.

Om du tittar på finmalet fullkornsmjöl behöver det inte heller betyda att det ger ett lägre blodsocker än vanligt vitt mjöl. Hela korn, frön och kärnor ger alltid bättre blodsocker än finmalet mjöl däremot.  Så håll utkik efter det när du väljer bröd. Ett tips kan vara fröknäcke som innehåller massvis av hela fröer. Om du bakar själv, blanda gärna hela, kokta spannmålskärnor och fröer i degen och låt den surdegsjäsa. Äkta surdegsbröd, som har fått jäsa i över ett dygn ger ett långsammare blodsockersvar jämfört med bröd som bara innehåller surdegspulver och är snabbjäst. Testa gärna skillnad i blodsockersvar på danskt eller finskt rågsurdegsbröd och en vanlig fralla.

Stärkelse

Du kanske har hört att potatis som fått kallna, och äts kall eller värms upp igen, är ett bättre val. Det hänger helt enkelt ihop med att en del av stärkelsen återbildas och på så vis ger en form som tar längre tid för tarmen att bryta ner. Långsammare nedbrytning = jämnare och långsammare blodsockerhöjning.

Tips!

Koka din pasta al dente: på så vis behåller den mer av sin struktur och kan ge en långsammare ökning av ditt blodsocker. Eller ät den kall i en pastasallad.

© 2022, Chronos Care AB, 559244-5422

Chronos Care erbjuder vård till hela Sverige genom Sofia Vårdcentral.

Chronos Care AB är registrerad vårdgivare som lyder under hälso-och sjukvårdslagen, dataskyddsförordningen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen. All vår vårdpersonal är legitimerade av Socialstyrelsen.