Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.
Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.

Supersnabb effekt på blodsockret

Så snart du rör på dig går det åt lite energi vilket sätter fart på cirkulationen och det är bra för blodsockret. Vid träning förbrukas en del av glykogen reserven (kroppens lagrade socker) i muskler och i lever. Det leder till ett mycket snabbare upptag av socker från blodet när vi äter = förbättrad glukostolerans. Det uppstår som ett “sug” i musklerna. En annan fördel med träning är att känsligheten för insulin ökar. Det håller i sig i ca 24 timmar efter ett ordentligt träningspass, vilket bidrar till ett lägre fasteblodsocker. 

Kolla läget

Testa gärna ditt blodsocker före och efter ett pass, det kan bli en sporre. Många blir förvånade att vanliga promenader kan sänka blodsockret. Men bli inte förvånad om ditt blodsocker stiger tillfälligt om du har kört ett riktigt hårt träningspass. Hårdträning ger adrenalinpåslag som i sin tur gör att levern frisätter glukos. Det är därför blodsockret kan stiga efter ett hårt pass, för att därefter sjunka igen. 

För dig som tränar hårt och tar insulin eller mediciner som ökar kroppens egen insulinproduktion är det jätteviktigt att ha koll på planeringen före, under och efter träningspass. Ta hjälp av din diabetessjuksköterska eller dietist

© 2022, Chronos Care AB, 559244-5422

Chronos Care erbjuder vård till hela Sverige genom Sofia Vårdcentral.

Chronos Care AB är registrerad vårdgivare som lyder under hälso-och sjukvårdslagen, dataskyddsförordningen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen. All vår vårdpersonal är legitimerade av Socialstyrelsen.