Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.
Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.

Ett jämnare blodsocker med GI

Att äta mat med lågt Glykemiskt Index (GI) går egentligen ut på att äta mer av sådan mat som inte höjer blodsockret snabbt. Du får helt enkelt en jämnare och skönare blodsockerkurva. Det som är klurigt är att den totala måltidens storlek också påverkar hur högt GI- värdet blir, och kan också sänkas om du minskar mängden kolhydrater och lägger till protein och fett. Ett exempel kan vara två smörgåsar på ljust bröd med låg fiberhalt och smör- det ger ett högt GI. Genom att istället för två smörgåsar välja en smörgås och lägga till en eller två sillbitar eller ett ägg på sidan av, kan du sänka GI-värdet. Eller genom att helt enkelt byta ut det ljusa brödet mot fullkorn. 

Vi vet redan att blodsockret höjs av vitt bröd, vitt mjöl, pasta och kokt potatis- det är mat med högt GI. Om du istället varvar in fullkornsbröd, bönor, linser, råris eller quinoa och grönsaker sänker du GI-värdet. Belöningen blir en jämnare och skönare blodsockerkurva.

Rekommendationen är att kombinera GI-låg mat med “traditionell diabeteskost”. Läs mer Traditionell diabeteskost enligt Socialstyrelsen.

© 2022, Chronos Care AB, 559244-5422

Chronos Care erbjuder vård till hela Sverige genom Sofia Vårdcentral.

Chronos Care AB är registrerad vårdgivare som lyder under hälso-och sjukvårdslagen, dataskyddsförordningen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen. All vår vårdpersonal är legitimerade av Socialstyrelsen.