Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.
Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.

Bröd 

Produkter att hålla utkik efter på hyllan

Du har säkert sett eller kanske märkt att blodsockret kan bli högt av vissa sorters bröd. Bröd som är bakat med vitt mjöl som bas höjer faktiskt blodsockret lika mycket, och ibland mer, än godis. Men det finns mycket bröd att välja på som inte alls påverkar blodsockret lika starkt och dessutom är näringsrikt och innehåller fullkorn.

Att välja bröd i fem steg

  • En enkel regel är grov struktur med synliga frön och korn
  • märkt med Fullkorn / Helkorn och
  • Osötat bröd, och gärna surdegsbakat på äkta vis*
  • Leta efter nyckelhålet. Det är en vägvisare till ett hälsosammare val.
  • Låt inte färgen bedra, ibland är det sirap som är tillsatt för att ge brödet dess mörkare färg. Ta för vana att läs innehållsförteckningen. Om vetemjöl står som första ingrediens betyder det att brödet inte är mörkt på grund av mjölet. Det kan vara svart sirap eller något annat som ger den mörka färgen.

*Bröd bakat med äkta surdeg som har fått jäsa under lång tid ger ett lugnare blodsocker jämfört med snabbjäst bröd med surdegspulver som är tillsatt bara för smakens skull (och att det låter nyttigt).

Läsa på innehållsförteckningen

Välj helst bröd som innehåller > 5 g fibrer och högst 5 g sockerarter per 100 gram, och gärna 30 % fullkorn. Eller bröd som är nyckelhålsmärkta helt enkelt.

Fortfarande högt blodsocker av bröd…

Testa att minska mängden, ta en skiva istället för två, eller byt den ena mot hårt fullkornsknäcke eller fröknäcke. Testa att äta ett ägg, lite keso eller kvarg på sidan av. Eller att dricka ett glas vatten med citronsaft innan du äter din smörgås. Inte bättre? Hör med din diabetessjuksköterska eller dietist för fler råd.

Vitt bröd - det jag gillar mest

Visst finns det ljust bröd som innehåller mer fullkorn och fibrer, titta efter nyckelhålet. Välj annars ett gott surdegsbakat bröd, det är ett smartare val för blodsockret. 

Kom ihåg att det du gör ofta är det som också påverkar dig mest. Om du ibland unnar dig vitt bröd, gör det gärna i slutet av måltiden eller tillsammans med annan mat. Och framförallt - kom ihåg att njuta, fullt ut!

Inköpslista, några produkter på hyllan:

  • Lingongrova Special, pågen ( hälften så mycket socker som i vanlig Lingongrova) 
  • Rågform, Fazer
  • Rågbitar, Hatting
  • Finn Crisp
  • Wasa sport
  • Wasa Surdeg, flerkorn
  • Lantgoda surdegsbröd, Pågen
  • Fiberrost, Skogaholm

© 2022, Chronos Care AB, 559244-5422

Chronos Care erbjuder vård till hela Sverige genom Sofia Vårdcentral.

Chronos Care AB är registrerad vårdgivare som lyder under hälso-och sjukvårdslagen, dataskyddsförordningen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen. All vår vårdpersonal är legitimerade av Socialstyrelsen.