Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.
Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.

Hitta din motivation

 ”Jag vet vad jag borde göra men jag får inte till det.” Vem känner inte igen sig i den situationen? Alla har väl något man vill förändra. Oftast blir det ett ryck när motivationen står på topp, som på nyårsafton med alla dess löften. Oftast slutar det som början till detta stycke.

Vad händer med oss när vi inte lyckas få till det trots att kunskapen finns och att motivationen kändes så stark? Jo, skuld och skam smyger sig på. ” Nu när jag ändå har misslyckats kan jag lika gärna ta en Cola och hela chipspåsen i soffan ikväll. Imorgon gör jag ett nytt försök…”

Motivationsryck tar inte hänsyn till hur vi människor fungerar

”Motivationen är som en ständigt festsugen vän. Den är kul att vara ute och röja med men man ska inte lita på att den kommer och hämtar en vid flyget det klockslag man bestämt”, säger beteendeforskaren BJ Fogg, i sin bok Mikrovanor – de minimala förändringarna som ger maximala resultat.

Det är befriande att ta del av senaste forskningen kring motivation. Att inte få till det handlar varken om karaktärsbrist eller brist på viljestyrka. Nyårslöften och andra motivationsryck tar inte hänsyn till hur vi människor fungerar. 

Låt oss ta exemplet med ambitionen att börja motionera och att ändra matvanor. För det första bär vi med oss arvet från våra förfäder att i alla lägen ta genvägar för att spara och samla energi, alltså ta första bästa chans till vila och inta energirik föda så snart tillfälle ges.

För det andra beskriver beteendeforskarna att det är beteendeförändringens konstruktion som är fel. Vi börjar i fel ände. När vi fått kunskap och en insikt hissas motivationsflaggan i topp och, Yes! Nu sätter vi fart, hej och hå! Men så kommer andra viktiga mål upp och motivationen förflyttar sig, t ex jag måste natta barnen eller hinna till jobbet i tid. Ambitionen blir likt ett tomtebloss och motivationsflaggan hamnar på halvstång.

Mikrovanor som startar goda cirklar och fungerar på lång sikt

I stället för tomtebloss, alltså att bara lita till motivation och viljestyrka, bör vi konstruera en helt annan modell för långsiktig hållbarhet.

  • Sätt ord på vad du vill åstadkomma
  • Välj sedan ett beteende som du kan tänka dig för att nå målet
  • Krymp detta beteende till mikronivå
  • Koppla beteendet till en ”ankarvana”, alltså en vana som upprepas varje dag ex när du brygger kaffe på morgonen

1%-metoden

Ett annat sätt att tänka är 1%-metoden. Krymp din ambition till att bli 1% bättre per dag. Beröm dig själv varje gång du gjort din mikrovana så belönar hjärnan dig med en liten dos dopamin som skapar en känsla av vällust, belöning och motivation. När du gjort din mikrovana några gånger kommer kroppen att påminna om lusten att få lite dopamin igen. Den goda cirkeln är skapad.

Vad är realistisk för dig just nu?

Tillsammans spanar vi efter det lilla som på sikt kan hjälpa dig till fungerande och trivsamma vanor som gör att du mår bra och vill fortsätta med dina nya vanor som hjälper dig att hålla ditt blodsocker i schack.

Välkommen till Chronos för att få stöd att hitta den bästa mikrovanan att starta med.

Läs mer

Mikrovanor- diabetes | Chronos Care

___________________________________

Lästips för fördjupning:

Boken ”Mikrovanor – de minimala förändringarna som ger maximala resultat” skriven av beteendeforskaren BJ Fogg. (2021)

Boken ”1% metoden, James Clear, journalist, författare och expert på vanebildning (2021)

© 2022, Chronos Care AB, 559244-5422

Chronos Care erbjuder vård till hela Sverige genom Sofia Vårdcentral.

Chronos Care AB är registrerad vårdgivare som lyder under hälso-och sjukvårdslagen, dataskyddsförordningen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen. All vår vårdpersonal är legitimerade av Socialstyrelsen.