Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.
Chronos Care Logotyp - Digital diabetesvård var du än befinner dig.

Vi är lata av naturen

Egentligen är det inte alls konstigt att vi gärna lägger oss på sofflocket, tar bilen ända fram, skottar snö och klipper gräs med motorer istället för att slita med kroppen och hellre tar hissen än trappan. Det är ett arv från tiden när vi var jägare och samlare.

Strategin för överlevnad var då att spara energi så snart tillfälle gavs och att stoppa i sig så mycket som möjligt för kommande tider med dålig tillgång till mat. Allt för att bygga reservlager av energi och samla kraft för att snabbt kunna fly vid fara.

Med tanke på hur det ser ut i vårt samhälle idag är det inte konstigt att vi får kämpa, fast tvärtom.

Idag ligger kampen i att motstå frestelsen att ta hissen, bilen, rulltrappan, bussen, ligga i soffan och sitta vid datorn utan pauser för rörelse. Likaså att motstå frestelserna att stoppa i sig snacks och sötsaker var vi än befinner oss.

För att behålla hälsan i vårt moderna samhälle måste vi anstränga oss att stå emot det som egentligen ligger i vår natur. Inte undra på att det är känns som en ständig uppförsbacke.

Vem känner inte igen känslan av ständig uppförsbacke?

Genom åren har vi samlat på olika ursäkter för att inte röra på oss. Det har blivit en lång lista och det är bara att erkänna att vi alla känner igen oss i många av dem

Med tanke på arvet från våra förfäder är det logiskt att hitta anledningar att inte röra på sig. Det ligger i vår natur.

Går det ens att ändra sin natur?

Ja, det gör det faktiskt. Men det gäller att vi hjälper våra hjärnor på traven. Våra reptilhjärnor är förprogrammerade från tiden på savannen. De flesta som har lyckats med att bryta gamla vanor vittnar om att det var en kamp mot hjärnan eftersom den gillar belöningar och inte kan räkna ut vinster på lång sikt. Varför inte göra som jag alltid har gjort?

Är du en mikrotyp eller av mer drastisk natur? 

För många av oss är mikrovanor, små förändringar, vägen till förändring. Andra vill vara mer drastiska och pekar med hela handen vad som gäller och gör en hel omvändning. “Hej min hjärna! Nu blir det ingen belöning på kort sikt, men lita på mig, på lång sikt mår vi bättre”.

Vilket som är det bästa sättet kan bara du avgöra. Men om du redan har provat att vara drastisk och ändå inte har fått till det, ja då rekommenderar vi att börja i det lilla. Lägga till en mikrovana. En stor fördel är att du ger din kropp en rimlig chans att vänja sig. Vem har inte skadat fot/knä eller fått för mycket träningsvärk för att ens vilja göra ett nytt försök? Eller fått ont i magen av helt nya matvanor.

Gör en plan och bli din egna hjälte

Skriv ner hur du skulle vilja göra nästa gång en ursäkt dyker upp. Då har du en plan för att exempelvis ta dig ut även fast det regnar, blåser eller snöar. Du kommer hem som en hjälte, rosig på kinden, mer pigghet i kroppen och ett lägre blodsocker. Du kanske upptäcker att det går att kombinera semester med lite rörelse. För ja, hjärnan kan lära om men den kräver att du hjälper den på traven.

Läs mer om

Motivation | Chronos Care

© 2022, Chronos Care AB, 559244-5422

Chronos Care erbjuder vård till hela Sverige genom Sofia Vårdcentral.

Chronos Care AB är registrerad vårdgivare som lyder under hälso-och sjukvårdslagen, dataskyddsförordningen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen. All vår vårdpersonal är legitimerade av Socialstyrelsen.